R-set. Tools for cultural workers

Art projects

Campaign website: www.r-set.it
Facebook: resettools

R-set Campaign - FB

R-set, Tools for cultural workers, sviluppato da Irene Pittatore e Nicoletta Daldanise (Impasse) e da Claudia De Giorgi e Marco Bozzola (Politecnico di Torino – Dipartimento di Architettura e Design), nasce a tutela del lavoro intellettuale e di una sua equa retribuzione.
Il progetto si articola attraverso una campagna di comunicazione e una piattaforma open source, concepita per favorire il servizio di messa in rete di ricerche, iniziative e progetti artistici legati alla valorizzazione del contributo intellettuale come di nuovi modelli economici culturali.
L’operazione sarà promossa attraverso una linea di borse trasformabili, disegnate sulle esigenze dei lavoratori della cultura.
I tessuti tecnici utilizzati per la produzione verranno offerti, durante la fase di start up del progetto, dalla storica azienda piemontese Ferrino, marchio riconosciuto internazionalmente per l’innovazione dei materiali e l’artigianalità italiana applicata all’outdoor. L’intenzione è di creare un circuito virtuoso anche in filiera, con l’impiego di tessuti ad alta prestazione, cooperative sociali per la manodopera e la valorizzazione di eccellenze territoriali a favore dell’emergenza culturale. L’intero ricavato andrà a favore dello sviluppo del progetto.
R-set è stato selezionato tra i progetti vincitori di Hangar Point, la prima call di Hangar Piemonte.

R-set, Tools for cultural workers, developed by Irene Pittatore and Nicoletta Daldanise (Impasse) and Claudia De Giorgi and Marco Bozzola (Politecnico di Torino – Department of Architecture and Design), was set-up to protect intellectual work and the right to receive the correct payment for the services rendered.
The project is run on the basis of a communication campaign and an open source platform , set-up so as to put a research service on line, with initiatives, and artistic projects connected to the valorization of intellectual contributions such as new economic/cultural models. The whole project will be disseminated also through a line of transformable bags designed and tailored to meet the needs of cultural workers, that can be ordered on the R-set web site.
During the start-up phase of the project, the technical material necessary for the production of these bags will be kindly provided by the historic Piedmontese company, Ferrino, a brand of international fame thanks to its innovative material and Italian artisan know-how applied to outdoor products. The project also aims at creating a virtuous circuit starting from the first phases of the manufacturing processes by using high performance fabrics, social co-operative societies for labour and valorizing the territorial excellence in favour of the cultural emergency. All profits made will be fed back into further development of the project.
R-set is one of the winning projects in Hangar Point, the first call of Hangar Piemonte.

PARATISSIMA

Campaign testimonials. Paratissima, 2015

FLASH BACK

Campaign testimonials. Flash Back Art Fair, 2015

OPERAE

Campaign testimonials. Operae Design Fair, 2015

THE OTHERS

Campaign testimonials. The Others, 2015